Marshmallows

Japp, hade några äggvitor över från julbakat och då satsade jag på att göra lite julgodis,
någonting nytt och någonting som inte innehåller nötter eller choklad.. Det blev Marshmallows!
Hittade nämligen ett recept i en Allers hos mormor.. OCH jag som inte ens visste att man 
kunde göra det själv blev ju överförtjust.. ^^ Höhö, såå ja, Frida Helgesson har gjort egna
marshmallows.. OCH resultatet? SKITBRA! Höhö, OM jag får säga det själv.. ^^ Precis lika
skummiga och lätta som de köpta. Höhö, blev faktiskt riktigt förvånad över hur bra det blev.. :P




Såå om någon annan är sugen på att testa så kommer receptet här.. :)
Jag gjorde halvsats såå om ni vill ha mer såå dubbla bara detta recept.. Då blir det normalmängd! 

Marshmallows
 
Ingredienser:
1 dl vatten
2,5 dl socker
-----------------------
1/4 dl sirap
1 msk gelatinpulver
-----------------------
2,5 äggvita (Jag hade prick 2,5 äggvita, fråga mig inte varför?!)
-----------------------
1/2 tsk vaniljpulver (smaksättning)
1/4 dl florsocker
1/4 dl majsstärkelse


Hur gör man?
1. Vispa äggvitan till ett hårt skum.
-----------------------
2. Blanda gelatinpulver med 0,25 dl av vattnet, värm till en slät smet (?!) Låt stå.
-----------------------
3. Blanda vatten, sirap och socker i en kastrull och låt koka upp till en sockerlag.
Det ska koka tills sockerlagen är 115 grader varm, använd en ugnstermometer så
blir det enkelt. Om du inte har en så får du dra en chansning MEN det ska koka länge och
precis så länge så sockerlagen nästan har blivit gyllenbrun. Nästan.. Men inte så länge.. 
-----------------------
4. Slå sockerlagen i äggviteskummet, vispa lite mer.. Tillsätt sen geletinvätskan, som
är ganska hård nu) och vispa mer. Mycket mer, ca 5 min med elvisp. Tillsätt sen vaniljsockret
för att smaksätta marshmallowsen. Jag tog vaniljsocker i ena halven av smeten och
cironarom i andra bara för kul.. Du kan smaksätta med vad du vill!!
-----------------------
5.Ta bakplåtspapper i botten på 2 st formar som är ca 10x20cm (ju mindre form desto
tjockare marschmallows). Olja in papperen med matolja. Blanda sedan ihop florsockret med
majsstärkelsen och strö det på bakblåtspapperen, Strö runt det noga så att det täcker botten.
-----------------------
6. Häll i marshmallow-massan i formarna eller kleta dit den jämt (grymt kletigt) och avsluta
med att strö lite av florsockerblandningen ovanpå.
-----------------------
7. Låt stå och stelna i rumstemperatur i MINST 12 timmar. Sen är det bara att skära kakan i
så stora bitar man vill ha och pudra i varje bit i florsocker och majsstärkelse så att de inte
kletar ihop. KLART!  

      
 
      

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh det måste jag testa när jag kommer hem igen :D

Svar: aa attt du måste! :D Ändå liite kul att kunna göra det själv liksom.. :P
frida helgesson

2013-12-13 @ 16:32:21
URL: http://www.ohdarling.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0