Söndagskoket.

Haha! Tar idéen som klasskamrater kör på hos hejkalmar.se. Söndagskoket.
Söndagskoket för Frida blev dock ingen krämig kycklingsås. Haha! Orka vara
såå duktig. Fan grädde och kyckling är ju dyyyrt också juuh. Haha! ;)
.
Näe jag blev bara sååå sugen på kams/pitepalt. Gud, eller typ kroppkakor.
Ännu bättre. Dock så vet väl de flesta att jag hatar att lägga pengar OCH
framför allt ENERGI på mat, såå grymt tråkigt att laga ju. Så detta kan ni ju
tolka som att jag har typ absolut nada i mitt kylskåp som liknar ingredienser
till kroppkakor OM man inte ska improvisera liiiite. Eller improvisera ganska
mycket. Jag improviserade RELATIVT VÄLDIGT MYCKET. Men jag är nöjd,
gud så gott det blev! Såå därför ska ni få receptet. Haha, det är typ ett
typiskt "farmor/mormor-recept", alltså det finns inga fasta mått, man tar lite
lagomt, på en höft så där tills det är rätt konsistens. Haha! Jag hatar såna
recept annars men det här går fan inte att misslyckas med! :P
.
Såå.. KROPPKAKOR A LA STUDENT.
.

.
Ingredienser för 3st:
.
Degen:
.
Mjöl   - 1dl (kanske, jag tömde bara.)
Olja   - 1tsk
Salt   - 1 nypa
Mjölk - 1 msk
Vatten - ?? (så mycket så det blir en deg som inte kletar.)
Bakpulver - 1tsk (ingen aning om det behövs, egentligen?)
.
Fylling:
.
Morot - 1st
Köttbulle - 3st
Olja - 1 droppe att steka i.
Krydda - Knorr's Kött & Grillkrydda (min faaaaavo<3)
.
SÅ HÄR GÖR MAN:
.
Börja med att "skiva" moroten i tunna rundlar. Ju tunnare (nästan!) desto
bättre. Inte för tunnt dock, 3-4mm tjocka är optimalt. Fräs sedan dessa i
olja tillsammans med de 3 köttbullarna. Skär även sönder köttisarna i
småbitar. Krydda på med Knorr's kött & grillkrydda tills allt smakar perfekt
och stek blandingen tills morötterna är genomstekta. (Skar du dem tunnt,
som jag tipsade om så bör det gå hyfsat fort, kanske 5min!) Ja, när detta
är uppnått så ställ "fyllningen" åt sidan för att svalna.
.
.
Japp, blanda sedan ihop alla ingredienser till degen och dela degen i 3 delar.
Tryck ut varje degbit som en liten pizzabotten, kanske ca 7-8cm i diameter
och lägg sedan fyllningen i en hög på mitten av varje "kaka". Kläm sedan ihop
alla kanter så fyllningen hamnar just i mitten av degbollen. Som en krämbulle.
.
.
.
.
Aa, koka sedan upp vatten (kokar du det först i vattenkokarn så sparar du tid!)
och lägg sedan ner degbollarna i det kokande vattnet. Salta vattnet också!
Yes, låt bollarna sedan koka ett tag, har ingen aning om hur länge men tills
det ser bra ut. Servera "kroppkakorna" med gurka och ketchup. Mumma!
.
.
KLART & GRYMT MYCKET GODARE ÄN VAD DET SER UT ATT VARA.
(ska även tillägga att jag orkade bara två bullar, såå satans mäktiga!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0