IDOL med en kinesisk tutch!

Åh, härligt. Jag och min kinesiska room-mate (jag och namn?!) checkade
IDOL ikväll. Trevligt värre. Alltså förstå, hon har kommit direkt från Kina
och är lika bra på svenska som jag. Helt otroligt och grymt trevlig är hon.
.
Men till saken, vi började prata mat, kina-mat alltså och konstiga ingredienser.
OCH hon sa att grodor, ormar och grisöron (de gillade brosk-krispigheten)
var normala saker som de hade i soppor och i grytor och som friterat m.m.
Tydligen så kunde man även köpa gris-trynen bara så där i köttdisken
(men det var något nytt) och vissa friterade även grishjärna och njöt av det,
(inte hennes familj dock). Tydligen så skulle hjärnan ha ungefär samma
konsistens som någonting mellan tufu och glass. Ögon åts också emellan åt.
.
Haha, hör du det camilla: ÄTA ÖGON! ;)
.
Näe seriöst, så fråga hon om inte vi hade någonting annorlunda här? -Öh,
sa jag, näe. Skulle väl kanske vara något i fiskbullsväg eller något sådant
i sånafall, för där ha de ju säkert malt ner allt skit, eller i chicken nuggets
eller något.. :P Hehe, förstår ni vad jag kände mig FEG och ovetande. Hela
svenska folket är ju egentligen väldigt fegt och känsligt ang. mat och smak-
upplevelser jämfört med resten av världen.
.
Det är ju seriöst, vi har inga konstiga ingredienser, inga konstiga eller starka
kryddor (allt ska ju vara väldigt milt och mjukt). Vi äter bara sådant som
vi har ätit hur länge som helst och som är väl beprövat. Det är ju inte ofta
som man testar något som man ALDRIG har ätit förut. Jag tror fan att man
måste bättra sig på den fronten. Man går ju miste om så mycket.
.
Och just det där med kryddor, det kände man ju efter man varit i Asien,
svensk mat är ju väldigt okryddig jämfört med deras. Inget illa mot
makaroner och köttbullar (blivit grymt bra på att laga det btw!) men
smakupplevelsen var ju såå mycket större i Asien. ;)
.
Vi ska iallafall gå och handla någon dag. =) Tydligen så ska det finnas en
kinesisk affär i gamla stan här i Kalmar som ska ha lite av varje. Jag måste
ju utnyttja att jag bor tillsammans med ett proffs! Hon ska få lära mig allt
hon kan. Mohahahah! Älskar kinamat.
.
Även, hittade ett svenskt recept (trodde inte att det fanns!) på just
"stekt grishjärna med brynt smör". Klicka HÄR för att checka det! Kanske
är gott.. NOT. Eller så.. Jaaa. Ha man inte testat så vet man ju faktiskt inte.
.
Eller som på den här bloggen från Krister i beijing. Han beskrev hjärnköttet,
ganska lika som min room-mate gjorde. Läs med nöje HÄR! Haha!
Och en fin bild från Kristers blogg på det. Mumma. Hjärna for life!
.
Råttor var dock inte så vanligt att äta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0