Att krydda Björn Häger med Knorr.

.
Haha, näe självklart Sarah så strör jag inte kryddor i din bok,
(så försiktig så med den) men jag tar och slår ihop två super braa ting i
samma inlägg. ^^ Alltså seriöst, Björn Hägers bok "Reporter" är så grymt
bra. Lätt bästa kurslitteraturen. Grymt underhållande att läsa.
Om alla böcker hade varit som den hade jag varit i himlen.
.
Nu är inte alla böcker som den, tyvärr. Näe det jag skulle komma till var
att vi hade en föreläsing idag om Lagar & Etik inom journalistik och det
blev tal om tryckfrihetsförordningen och källskydd och sådana saker.
Ganska intressant och självklart kom frågeställningen upp om hur man
skulle gå tillväga om man skulle hamna i en rättegång. Alltså du får ju inte
under några omständigheter röja din anonyma källa. Det är lagbrott MEN
samtidigt så får du ju heller inte ljuga i domstol, då begår du mened.
.
Röjer du källan kan du riskera att få upp till 1års fängelse SAMT förstöra
hela din karriär. Vem kommer i fortsättningen våga berätta saker och lita
dig som förtroendeingivande journalist när du en gång har gjort en sån
tabbe? Ingen, du är körd.
.
Begår du istället mened för att rädda källan (och din karriär) så begår du
kanske ett ännu större brott. Rör fallet dessutom något om Sveriges rikes
säkerhet så riskerar du att få upp till 4års fängelse som straff.
.
Så hur gör man? 1år --> 4år? 4år är relativt lång tid, fullkomligt onödig tid.
Tid som man hade kunnat spenderat på något BETYDLIGT roligare.
.
Joo. lösningen. Enligt Björn hägers bok. Inget som han uppmanar till (då
blir det brottsligt, uppvigling) utan något som han hört.. Och som är jaa,
är ganska finurligt uttänkt. För det är sant. Alla kan ha dåligt minne.
.
.
.
Näe jag diggar Reporter-boken. Den får en verkligen att känna att man
hamnat helt rätt. Den får journalistyrket att kännas så otroligt intressant,
man vill bara börja jobba! Jag vill ha praktik, jag vill jobba! OCH den
känslan har jag aldrig känt förut. Heeeelt otroligt! ;)
.
Jupp, kryddar sen på med Kryddan. Alltså seriöst, Min krydda som jag
köpte är sååå satans god. Jag skojar inte om jag säger att jag har den
på ALLT. Första kryddan som jag PÅ RIKTIGT tycker fungerar på
mackor. Bildbevis nedan:
.
LOVE IT! Kryddan och Björn Häger in my heart. Daah!
.
OCH grattis till min syster Sarah som fyller hela 21år idag. OMG. Haha!
Eller så fick man inte göra så stor grej av själva åldern. ^^ Hon
plågade mig iallafall med att skicka en bild på 21-års tårtan. FY, borde
vara lag på att man inte få göra sånt när man själv befinner sig 100mil
ifrån och är GRYMT tårta-sugen! ELAKT! På riktigt! :P
.
Se så fiin och god den ser ut.. Plågeri.. De äter den nog nu..
.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Haha Blev lite rädd faktiskt att du liksom, "om krydddan funkar så bra på mackan, varför inte i Sarahs bok?"

Och jag håller med om att Björn Hägers böcker var de bästa. Men absolut inte så bra så att jag skulle dedikera ett inlägg till han! Det bådar kanske gott? Att du inte slutar som jag gjorde ;) Och du, det finns liiite tårta kvar tror jag? Vill du ha? Nä just, du är ju inte hemma ;)

2011-09-13 @ 12:22:35
URL: http://hsaarah.blogg.se/
Postat av: Mikka

Håller med så sjukt mycket, "Reportern" är grymt bra! Hade nästan kunnat läsa den frivilligt på min fritid, men bara nästan...

2011-09-13 @ 16:44:33
URL: http://dearscrapbook.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0