Saffranskladdkaka?

Haha, såå börjar jag min dag. Märks att det är fredag vaa? Fredagsmyset börjar
sätta in. Näe men seriöst, jag skulle kolla mailen, (morgonens ABSOLUTA måste
i detta informationsamhälle) men aa, så hade jag fått ett mail
från matklubben då. Jaaa, jag är med där, kul juuh.. host..)
.
Klickar upp mailet och möts av denna skapelse. Första adventsfika var rubriken
iallafall men va tror ni, kan den va god? Alltså lussebullar är ju gott och kladdkaka
är ju supergott så en kombination? NjaaaJAaaa! Kanske va?
.
Va även en som föreslog att man skulle göra en frosting med philadelphiaost och
vitchoklad ovanpå kakan. Och så glass tilll, alltså jag tror det skulle kunna bli awesome!
.
Näe man borde fan testa, så camilla om du ser det här så får du INTE testa förrän
vi kommer hem till jul! För jag har fan patent på att få smaka den här. ^^
.

RECEPTET
.
4 1/2 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
3 ägg
Ca 4 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
1 1/2 dl eller 135 g smält margarin eller smör
1 bit bitsocker
1 påse saffran á 0,5 g
4 1/2 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
3 ägg
Ca 4 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
1 1/2 dl eller 135 g smält margarin eller smör
1 bit bitsocker
1 påse saffran á 0,5 g
.
--------------------------------------------------------|
.
GÖR SÅ HÄR
.
Sätt ugnen på 200 grader (180 om det är en varmluftsugn).
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Stöt sockerbiten ihop med saffranet i en mortel.
Blanda sedan ihop alla ingredienserna utan att vispa,
tillsätt gärna det smälta fettet sist.Häll smeten i formen.
Grädda i 35 minuter i mitten av ugnen.
.
Gör gärna en topping av vitchoklad och philadelphiost och
servera med glass eller vispad grädde. Och inte att förglömma,
glögg är "måste-drycken" till! (Fridas ord.. ^^)

Kommentarer
Postat av: mamma

Va bra med ett nytt recept!

Vi har ju både saffran och vit choklad hemma;-)

/ Kram

2011-11-25 @ 16:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0