OSLO - vi var där! OCH vi kom hem.

Yes, nu ska ni få höra allt om vår Oslo-resa! Jag hoppas ni har längtat!
Haha! Vars ska vi börja, jo för PRECIS en vecka sen! Dagen före avfärd
mot vårt kära grannland. Niklas kom hit och vi var taggade som få. 
Perfekt! Åkte på Tisdag morgon kl. 9 (senare än vad vi tänkt, förvånade?
^^) och kom ner till Töcksfors (10mil från Oslo på svenska sidan)
kl typ 20.00 och där sov vi. NICE! På ett vandrahem. Billigt och bra.
Dock lovade de oss internet men hade vi nått? NÄE! Dåligt stil!
Jag tror fan att dom hade stängt av abonemanget under lågsäsongen,
även om dom sa att andra hade använt det. PYTSAN!
Som tur var så hade Niklas internet på sin phone. :) RÄDDAD!

..och tro inte att jag är en facebook-nörd eller nått UTAN det var helt o
klart ur jobb/lägenhetssynpunkt inför Oslo. ^^)

Näe och sen dagen efter tog vi Swebuss Express till Oslo. YEAH! Nice! 
Fan det började verkligen asabra, sen hände det nått! 

Oslo var verkligen en STORSTAD! Det såg INTE så stort ut på kartan,
som det var i verkligheten. Det var fan större än stockholm. Själva
centrumet. Stockholm var fan lätt att hitta i, det här var nått helt annat. 
Bara köpcentra på köpcentra och café på café. GUD! Visst jag hade förväntat
mig att det skulle vara stort men inte så STORT. Jag hade förväntat mig
att det skulle var lugnt och mysigt och bara finnas trevliga och glada 
människor  där. TREVLIGA GLADA MÄNNISKOR fanns det, men vart
fanns mysigheten? Grymt stressigt. Jag gillade det inte.

MEN jag gillade Aker brygge, grymt fint och mysigt. Havet, solen och
långa rader med parkbänkar. GRYMT! Helt fucking underbart! Men sen
gillade jag inte Oslo något mer. 

3st intervjuer hade jag lyckats fått mig inför resan, 2st på onsdag
och 1 på Torsdag. 2st lägenhetsvisningar, en tvåa för 5000:- i 
gamla oslo och en lägenhet som vi skulle dela med ett annat 
svenskt par. ALLT Perfekt liksom. Uppgjort för att lyckas,
OCH så känner jag inte för det. Samma kände jag för Köpenhamn
i somras, man vill absolut inte bo där. Så grymt onödiga känslor. Jag
tänker för mycket. 

Aaa, vi stressade hit och dit iallafall och jag lyckades ta mig, efter karta och
förfrågningar till mina intervjuer. Nice! En dömde jag ut och den andra var
den jag ville ha, den som jag åkte till Oslo för. Jobbet på Lektarn, utomhus-
resturangen kändes asabra men.. Där kom men:et.. Näe seriöst, Oslo
och jag gick inte ihop. Så, jag fick typ panik (Niklas tyckte nog jag var löjlig)
och ville typ bara hem, så vi omboka bussbiljetten till första bästa och sket
i lägenhetsvisningarna och ställde in intervjun dagen efter. Drastiskt?
Kanske, så här i efterhand liksom, men då kändes det helt rätt. GUD! 

Näe,.  så vi åkte hem dagen efter och tänkte inte mer på Oslo, för än idag.
Hör och häpna, JAG FICK JOBBET! 

Kontrakt-skrivning på Torsdag kl. 12, börjar på Fredag. Helt perfekt OM
jag hade varit lika taggad på Oslo som förr! Daah! Och det känns så hemskt
att tacka nej till ett jobb som jag verkligen ville/vill ha för att jag inte trivdes
med staden. Jag kanske inte gav den en ärlig chans liksom, det skulle kanske
bli asabra när vi väl har flyttat dit. Alla verkar ju trivas så bra där.
Näe gudars, illa! Och att tacka nej till ett jobb när jag verkligen vill ha ett jobb,
känns ännu värre. Och just det att dom ville ha just mig liksom. Fasen!
Men att få jobb i Oslo verkar iallafall vara så lätt som alla säger. Borde det
inte vara lika lätt i Sverige OM man lägger manken till? 
Jag har ju fan inte försökt riktigt ÄN! Men nu, nu jävlar får det vara nog. Jag
var inte redo för Oslo helt enkelt, för annars skulle jag ha varit överlycklig nu,
DOCK så är jag redo för Sverige. Så nu, ny kula och nya möjligheter.
Jag vill ha ett jobb, jag vill ha en lägenhet och jag vill kunna göra det jag vill. 
Jag vill kunna dricka kaffe med min underbara Niklas i kvälls-solen På
balkongen och jag vill kunna fara hem och hälsa på min familj när jag
känner för det. Hehe, kanske så var det mycket det som kändes fel med 
oslo, det var för långt hemifrån. 10-timmar ENKEL väg åker man INTE för
en helg liksom. Näe seriöst, ska nog börja med en lagomt stor stad lagomt
långt hemifrån, SEN kan jag avancera. Strömsund till Norges huvudstad blev
nog för stort. Nu ska jag göra nått realistiskt SOM FUNGERAR! 
Och kanske dra till Oslo när jag väl först tagit steget att flyttat hemifrån, för
det steget får nog bli det första. Sen när jag klarat det blir det nog inte lika
hemskt att inte få träffa familjen så ofta, och dåååå får det bli Oslo.
Vad tror ni? Haha! Fy fan va långt det hära blev.
Hoppas ni inte blev leja? :P

Jag kompenserar läsningen med lite fina bilder från vår resa.      


 



   



   

Och från Töcksfors..


Norskarnas godis vs. chips - butik i Sverige. GRYMT STOR!


och snön kom vi inte heller undan. Illa!

Så avslutningsvis så vill jag säga att jag känner Ångest. Tänk om
Oslo hade bleve asabra och så sjabbar jag bort världens chans?
FY FAN! URSH! Jag ska förtusan sova på saken.


Kommentarer
Postat av: Sofie

MEN FRIDA DU SKULLE HA SAGT NÅTT :D Jag bor ju bara 20 min från Töcksfors :DDDD ehehe har vart där många gånger och storhandlat i den där godisaffärn ;)

2010-03-28 @ 19:30:41
URL: http://komigensofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0