Farmors hälsobullar

idag ha ja bakat! tänka sig! daah! vuxenpoäng till moí! 
näe seriöst, dessa bröd/bullar
är något som vi alla i familjen bara älskar! 
farmors recept! great! och eftersom jag är så snäll så ha ja tänkt dela med 
mej av farmors hemlighet! ^^
..eller kanske mest för att ALLTID veta vart jag har receptet! ;)

OCH det bästa av allt,.
dom är inte bara sjukt goda UTAN även väldigt nyttiga!
därför som de heter hälsobullar ju! hälsosamma bakverk! 

testar ni inte så är det eran förlust!
vi kan jämföra med knark till exempel. :P

EN GÅNG PROVAT = FAST FÖRALLTID



Recept:

Dag 1

blanda:

1dl rågkross
1dl vetekross
1dl linfrö
1dl vetekli
1dl russin
2dl lingonsylt
1msk salt
1msk kummin

Slå över 4dl kokhett vatten.
låt stå över natten.

Dag 2  

Slå över 5dl kokhett vatten och rör om.
Tillsätt 18dl (ca 1kg) vetemjöl blandat med 2pkt torrjäst.
knåda ihop och jäs degen i degbunke ca 40min.
Rulla sedan ut bollar* av degen och låt jäsa 40min på plåten,
under bakduk.

grädda mitt i ugnen (225'C) i ca. 10 min.
klirrat!

* Antal bullar varierar beroende på önskad storlek.
STORA bullar = FÅ bullar and vice versa!

antal: 25-40st

ps. mor blandar alltid alla torra ingredienser från dag 1 i småpåsar,
och då blir det ännu enklare sen! så det kanske bara blev en halv
vuxenpoäng till mig idag eftersom jag fuska! haha! :D

OCH det behöver inte stå över natten, faktiskt! 
bara låt vattnet suga in rejält så dug det! Det är sant!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0