Studiebesök i Skara domkyrka m.m.

Jupp, update från en söndagkväll i Lidköping. Helgen har varit nice.. MEN kort.. Detta mycket
kanske för att jag sov till klockan 11 idag.. Oooops.. Händer aldrig annars, måste ha varit 
helt slut.. ^^ Well well.. I fredag var vi iallafall till Skara på studiebesök. Fick besöka 
Skara domkyrka, något bibliotek för gamla böcker, ett museum och Skara Sommarland. 
Synd att det inte var sommar såå att man hade kunnat bada.. ^^ Höhö. Tydligen skall ha ha en
ny attraktion i år som heter Bigdrop som går ut på att man hissas upp i en tunnel och sen fälls 
golvet bort och man får ett frittfall på 21 meter rakt ner i vattnet.. Alltså förstå vad det ska 
hissa i magen??! Haha, Ünderbart. Nästa år tror jag på tusan att man få göra en mini-semester
till Skara Sommarland! Ojaaa. ^^ Höhö, barnsligt kul juuuh! 

Aa näe Skara domkyrka då.. Det var nice, riktigt nice. Hade en skitskön vaktmästare som 
guidade och visade oss kyrkan.. Och med skitskön så menar ja verkligen skitskön. Vi fick se 
exakt vad vi ville se, så efter att ha frågat om vi fick gå upp och se några smala gångar som
han berättade om under taket såå slutade allt med att vi fick (utöver att se dessa) även gå upp
på vinden, öppna takluckor men också gå upp i klocktornet. Vilket man kom till genom att krypa
in bakom ett gammalt altare (något man aldrig hade kunnat anat annars). Näe det var verkligen
mäktigt och spännande.. Alltså jag tror att det fan var första gången som jag uppskattade en
kyrka. St. Peterskyrkan var ge för sig mäktig MEN just det att vi fick krypa och gå på ställen
där det annars var "tillträde förbjudet" gjorde såå att det här fan var pricken över i:et.

Riktigt GILLA! :D

Sen fira vi till det med pizza och såna saker med såå det blev en riktigt bra dag i Skara.
Lite bilder på det kanske? Bilder säger ju mer än 1000 ord.. Nu blev det här nästan 1000 ord
säkert men shit the same! (varning för mobil-bilder om någon ifrågasätter kvalitén. ^^)




Där ser ni en sån där gång (vid pelarna där uppe) som vi fick gå i, typ inte ens axelbrett
däruppe, så smala är gångarna OCH de går typ runt hela kyrktaket.. Skit-coolt!

 
På väg upp i tornet.. 

Där bakom kröp man in för att komma till tornet.. ^^ Spännish!

Den sköööne vaktmästaren.. 

En asagammal bok.. 


Inuti gången vid taket.. 



Ovanför kyrkorgeln.. En våning läääängre upp.. :P



 

Där har vi den som gör plingen.. ^^ OCH vaktmästaren sa åt oss att om vi stoppa fingrarna
i öronen så skulle vi få höra på riktigt nära håll.. Mäktigt, helst när man stod PRECIS under! ^^

Helena tyckte också det var kul att gå upp i tornet.. ^^

Såå nu vet ni hur Skara domkyrka ser ut.. Både utanpå och inuti.. ^^ Höhö. Japp japp..
Aa, besökte ju även ett museum och ett bibliotek också. Väl där såå hittade vi en hel del saker
att leka med också, som exempelvis detta.. Varning för snuskig bild.

Ser ganska verkligt ut vaaa? En halshuggar-bänk-sak från förr.. 

Skitgamla bocker.. 

Camillas drööööm! Min mardröm typ. ^^ Höhö!

Ett människo-skelett.. SEN.. 

Skifta det såå man skulle få se hur hon såg ut som "nydöd". Också ganska snuskigt.  

Och pizza på det.. :)

Favvo. Underbara kebabpizza, guds gåva till mänskligheten! ^^
 
Nämnde jag föresten att Skara Sommarland bjöd på kaffe och bulle? Inte? GILLA! :D

Avslutar med en fin bild från dagens Lidköping. SOOOL och finväder! Awesome! 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ååååh! Jag vet inte om jag är stolt över att du verkade uppskatta (?!?!) en kyrka eller att jag känner mig bedragen att du uppskattar en kyrka UTAN MIG! Inte okej ^^

Skulle också vilja vara där! Men "halshuggar-bänken" är väl "bara" ett straff/sorts skampåle? Visst är det hål för händerna bredvid? Oavsett vad - detta var ett inlägg helt i min smak ;)

Svar: Hahah, alltså ja trodde att det var en halshuggar-bänk jaa men det är du som är arkeologen såå du ha säkert rätt.. ^^ Men aa, du skulle ha varit med, Det var riktigt nice!!
frida helgesson

2013-09-30 @ 00:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0